Nikon pomaga fotografom rozwiązać problem związany z „vemÖdalen”, czyli frustracją spowodowaną chęcią uzyskania fantastycznego zdjęcia, które wyróżni się wśród tysięcy podobnych, istniejących już fotografii. Inicjatywa ma na celu „upiększyć codzienność” i przekształcić sztukę fotografowania elementów infrastruktury, które z pozoru mogą nie wydawać się interesujące.
Aby zainspirować fotografów do kreatywnego odkrywania nawet najbardziej powszednich obiektów, firma Nikon poprosiła o pomoc czterech ekspertów z różnych części świata. Ich celem było przedstawienie zwyczajnych parkingów samochodowych jako wyjątkowych pejzaży. Przy wykorzystaniu aparatu D750, udało im się udowodnić, że fotograf posiadający właściwy sprzęt oraz odrobinę talentu i pomysłowości może uzyskać fantastyczne zdjęcia miejsc, które na pierwszy rzut oka nie mają fotograficznego potencjału.
„Jednym z kluczowych wyzwań fotografów jest uchwycenie przedmiotu w taki sposób, aby ich zdjęcie wyróżniało się z pośród podobnych, istniejących już prac” – powiedział Adrien Barakat, jeden z czterech głównych fotografów biorących udział w naszym projekcie. „Łatwo uzyskać tradycyjnie ładne ujęcie, ale fotograf o faktycznie twórczym podejściu potrafi odnaleźć własną koncepcję dla każdej sceny. Udało nam się pokazać, że nawet miejsca, które widzimy każdego dnia, mogą stać się czymś wyjątkowym. To kwestia sprawnego użycia właściwej techniki, dokładnego przemyślenia, co chcemy przedstawić oraz odpowiedniego opracowania ujęć”.
Każdy z fotografów został wybrany ze względu na swoje doświadczenie w uzyskiwaniu niezwykłych ujęć pozornie zwykłych elementów krajobrazu. Przykładem na indywidualną interpretację tej koncepcji jest m.in. praca Alastaira Philipa Wipera, która przedstawia odizolowane, duńskie parkingi nocą. Praca Aarona Pegga pokazuje poruszającą się tancerkę. W tym przypadku oko ucieka do przedstawianych linii wiodących i znikających punktów na obrazie. Szwajcarski fotograf Adrien Barakat opierał się na założeniu, że „wszystko może być przedmiotem zdjęć, a każdy obiekt ma własny rytm”. Zaprezentował on, jak w różny sposób obraz jednego parkingu można upiększyć, wykorzystując anonimowość i indywidualną charakterystykę danego miejsca. Zamieszkały we Francji fotograf Juan Jerez, posługując się światłem i umiejscowieniem nietypowych przedmiotów, pokazuje natomiast, że piękno obrazu nie zależy od przedstawianego na nim eksponatu, ale od sposobu jego pokazania.
„Firma Nikon chciała, abym zainspirował innych fotografów do kreatywnego dobierania obiektów zdjęć, a jednocześnie do pogłębiania własnych umiejętności fotografowania” – powiedział Juan Jerez. „Była to dla mnie okazja, aby pokazać, w jaki sposób pomysłowość oraz doświadczenie techniczne pomagają przedstawić piękno kryjące się w miejscach, które często uznajemy za mało znaczące – i nie mam tu na myśli tylko parkingów” – dodał.
Nikon wspierał Alastaira Philipa Wipera w trakcie sesji zdjęciowej w Kopenhadze. Za kulisami podzielił się on swoją opinią na temat projektu: https://www.youtube.com/watch?v=a5FMiPf3W90.
Firma zachęca fotografów z całej Europy, aby również prezentowali swoje zdjęcia inspirowane tym pomysłem, stosując hasztag #ElevateTheEveryday.
W ramach realizacji tego projektu fotografowie korzystali z następujących aparatów Nikon:
- Nikon D750 (http://www.nikon.pl/pl_PL/product/digital-cameras/slr/professional/d750)
- PC-E NIKKOR 24MM f/3.5D ED (http://www.europe-nikon.com/en_GB/product/nikkor-lenses/manual-focus-lenses/single-focal-length/pc-e-nikkor-24mm-f-3-5d-ed)
- AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED (http://www.nikon.pl/pl_PL/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/single-focal-length/af-s-nikkor-24mm-f-1-4g-ed)
- AF-S NIKKOR 24–70mm f/2.8E ED VR (http://www.nikon.pl/pl_PL/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/zoom/af-s-nikkor-24-70mm-f-2-8g-ed)
Informacje o fotografach:
Alastair Philip Wiper
Alastair jest angielskim fotografem i pisarzem mieszkającym w Kopenhadze. Fascynuje się rzeczami, które tworzą i budują ludzie. Do tematyki swoich zdjęć podchodzi z antropologicznego punktu widzenia, szukając piękna, które w niezamierzony sposób kryje się w tworach infrastruktury.
Juan Jerez
Juan jest hiszpańskim architektem i fotografem pracującym w Paryżu. Specjalizuje się w tworzeniu obrazów, które przedstawiają historie opowiadane nie przy użyciu słów, ale gry światła, cieni i kształtów, pokazując różne sposoby widzenia świata.
Aaron Pegg
Aaron jest fotografem mieszkającym w Nowym Jorku, gdzie swoją twórczość zaczynał w 2013 roku od fotografowania pustych obiektów komunikacji miejskiej. Zdjęcia zamieszczane w portalu Instagram zainspirowały go do „przedstawiania budowy stacji transportu publicznego w najbardziej surowej postaci”, pokazując piękno tych miejsc przy użyciu linii wiodących, głębi ostrości i symetrii.
Adrien Barakat
Adrien jest szwajcarskim architektem i fotografem. Ze względu na zainteresowanie architekturą potrafi w bardzo krytyczny sposób przyglądać się budowie przestrzennej i szczegółom przedmiotów, aby lepiej przedstawić ich walory estetyczne i cechy charakterystyczne.