fotograf

Portfolio fotografa. Jak je stworzyć?

Portfolio fotograficzne to niezwykle istotny dokument, którym powinien dysponować każdy fotograf, zarówno ten początkujący, jak i działający w branży fotograficznej od wielu lat, ponieważ taki album zawiera najlepsze prace tego artysty i pozwala potencjalnym klientom lub kontrahentom poznać umiejętności i styl fotografowania takiej osoby. Często bez profesjonalnego portfolio trudno jest dotrzeć do szerszego grona publiczności i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Dlatego każdy fotograf, który do tej pory nie stworzył jeszcze swojego portfolio, może zrobić taki album w formie tradycyjnej lub postawić na nowoczesną wersję portfolio online. Jak stworzyć portfolio? Podpowiadamy.

Jak zrobić portfolio fotograficzne?

Profesjonalne portfolio fotograficzne to swego rodzaju wizytówka fotografa. Dlatego w miejscu takim należy zgromadzić swoje najlepsze zdjęcia. Taka galeria fotografii powinna być wykonana w taki sposób, aby trafiała w gust i spełniała oczekiwania naszych potencjalnych odbiorców. Z tego powodu tworząc portfolio fotograficzne, warto najpierw zastanowić się, komu będziemy chcieli przedstawiać swoje prace i w jakiej grupie odbiorców będziemy szukali nowych klientów. Pamiętajmy również, że celem portfolio profesjonalnego fotografa jest zawsze pokazanie stylu, w jakim wykonuje zdjęcia, a także jego umiejętności fotografa.

Prezentacja zdjęć w portfolio może odbywać się zarówno w formie tradycyjnej, a więc poprzez tworzenie albumu bądź fotoksiążki, choć coraz częściej zarówno początkujący, jak i znani fotografowie decydują się na prezentację zdjęć w portfolio w formie online, a więc na przykład na stronie internetowej, blogu fotograficznym czy w mediach społecznościowych, ponieważ takie rozwiązanie pozwala nie tylko dotrzeć do szerszego grona klientów, jeżeli strona uzyska dobrą pozycję w wyszukiwarkach, ale dodatkowo wszystkie zamieszczone na niej zdjęcia można dowolnie edytować i w sytuacji kiedy któraś z fotografii już nam nie będzie się podobała, znacznie łatwiej jest ją usunąć niż z fotoksiążki.

Co powinno zawierać portfolio fotografa?

Tworzenie profesjonalnego portfolio fotograficznego jest istotne dla rozwoju każdej osoby, która rozpoczęła swoje działania w branży fotograficznej. Co powinno zawierać profesjonalne portfolio fotograficzne? Przede wszystkim Twoją twórczość i najlepsze pod względem techniki, ale i emocji prace artysty. Dobrze wykonane portfolio powinno być wizytówką Twojego biznesu fotograficznego. Dlatego, jeżeli na przykład to fotografia ślubna jest Twoim głównym zajęciem, a więc grupą docelową są pary młode, warto stworzyć portfolio, w którym będą umieszczone wyłącznie zdjęcia ze ślubów, wesel, a także sesji plenerowych. Dobrze, jeżeli będą to nie tylko najlepsze fotografie, ale również różnorodne zdjęcia. Dlatego na przykład taka galeria w formie portfolio powinna zawierać zarówno sesję  plenerową przy zamku, jak i w górach, nad morzem, a także w innych ciekawych miejscach, aby potencjalni klienci mogli zobaczyć, jakie umiejętności prezentuje fotograf, a także na jakie zdjęcia mogą liczyć, jeżeli zdecydują się skorzystać z jego usług.

W sytuacji kiedy fotograf zajmuje się nie tylko na przykład fotografią ślubną, ale również tworzeniem portretów czy sesji studyjnych, najlepiej jeżeli stworzy osobne portfolio lub galerie zdjęć zawierające fotografie podzielone tematycznie. Dzięki temu potencjalni klienci zainteresowani na przykład sesją studyjną nie będą musieli przeglądać fotografii ślubnych i odwrotnie. Uporządkowanie galerii swoich zdjęć i wybór najlepszych to czynności, które mogą zająć sporo czasu, jednak dzięki temu stworzymy profesjonalne portfolio i zyskamy szansę na zdobycie nowych, zadowolonych klientów. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na to, by stworzyć stronę internetową lub album, który będzie naszą wizytówką i zachęci osoby zainteresowane sesją zdjęciową, aby skorzystały właśnie z naszych usług, ponieważ jak wiadomo, konkurencja na rynku obecnie jest dość spora.

Jak stworzyć portfolio fotograficzne online? Profesjonalny szablon strony www i blog fotograficzny

Obecnie wielu fotografów tworząc swoje portfolio, decyduje się na to, by taką galerię umieścić w internecie. Dlatego nie korzystają już z tradycyjnych fotoksiążek i albumów, lecz stawiają na przykład na stronę www i postawioną na WordPressie czy blog fotograficzny, a także promowanie swoich usług za pomocą kont w mediach społecznościowych. Jak stworzyć portfolio fotograficzne online?

Obecnie łatwo jest znaleźć wiele różnych kreatorów stron internetowych, gdzie można skorzystać z gotowych szablonów w formie elektronicznej do edycji zdjęć i prezentacji własnych umiejętności. Na własnej stronie internetowej poza wyróżnionymi galeriami celowanymi w konkretne grupy odbiorców i przedstawiające konkretne dziedziny danej fotografii, warto umieścić również inne pliki, a także opisy zawierające słowa kluczowe, dzięki temu użytkownicy internetu, wpisując konkretne frazy w wyszukiwarkę Google, mają szansę dotrzeć na naszą stronę internetową i po obejrzeniu prezentacji zdjęć, zdecydować się na to, by skorzystać z naszych usług fotograficznych.

Jeżeli planujemy nieco bardziej rozbudować naszą stronę internetową pod kątem SEO, możemy zacząć umieszczać na niej na przykład wpisy blogowe, które będą poradnikiem dla naszej grupy docelowej doradzającym użytkownikom, jak znaleźć dobrego fotografa. Blog fotograficzny z kolei na przykład na takiej stronie jak wix również może być podstawową wersją portfolio online, z której mogą skorzystać zwłaszcza osoby początkujące, które jeszcze nie prowadzą własnego biznesu, lecz zajmują się fotografią hobbystycznie.

Jak wykorzystać social media, aby zaprezentować swoje portfolio swojej grupie docelowej?

Darmowe portfolio fotograficzne online to propozycja dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę w biznesie fotografii i nie chcą jeszcze inwestować zbyt wielu środków w działania reklamowe. Pamiętajmy jednak, że fotograficzne portfolio nie musi być dostępne wyłącznie na stronie internetowej czy w formie albumu, ponieważ własne portfolio można stworzyć również w mediach społecznościowych. Dla wielu fotografów platformy takie jak Instagram, Facebook, a nawet Tik Tok są dodatkowym miejscem, w którym umieszczają swoje fotograficzne portfolio.

Przykładowe zdjęcia oznaczone określonymi hashtagami mogą być wyszukiwane przez potencjalnych klientów i bardzo często właśnie za pośrednictwem mediów społecznościowych fotografowie zdobywają nowych klientów, którzy dowiadują się o ich usługach. Jest to medium, które zdecydowanie warto wykorzystywać w promocji swoich umiejętności, a dodatkowo konta na popularnych platformach są darmowe, dopiero sponsorowanie postów, aby dotarły do szerszego grona odbiorców, jest usługą płatną. Dlatego warto korzystać z takich platform. Można na nich zaplanować również układ siatki, aby nasz feed był spójny i estetyczny i przyciągał uwagę użytkowników tych aplikacji.

Portfolio fotografa w formie fotoksiążki lub albumu?

Jeżeli fotograf lub fotografkach chce dotrzeć do swoich odbiorców tradycyjną drogą, a więc na przykład na targach ślubnych czy innych wydarzeniach pozwalających na rozmowę i prezentowanie swoich umiejętności w tradycyjnej formie może również skorzystać z tradycyjnego portfolio w formie albumu lub fotoksiążki. Nie oznacza to, jednak że fotografowie powinni rezygnować z uszeregowania swoich fotografii online.

Narzędzia niezbędne do wykonania tradycyjnego albumu są jednak dość kosztowne. Dlatego warto najpierw sprawdzić swoje portfolio pod kątem konkretnego wydarzenia, a następnie stworzyć album, w którym umieszczone będą najlepsze fotografie, które mogą zainteresować naszych potencjalnych odbiorców. Oprócz tego warto umieścić na przykład na swojej wizytówce kod QR, który przeniesie potencjalnych użytkowników na naszą stronę internetową, na której będą mogli przeglądnąć szerszą galerię fotografii. Tworząc tradycyjny album, pamiętajmy, by był on spójny i jak najlepiej prezentował naszą umiejętności.

Dodaj komentarz